Головна » Файли » Бібліотека » На допомогу бібліотекарю

Проектна діяльність шкільної бібліотеки у формуванні читацької компетентності учнів
[ Викачати з сервера (69.5 Kb) ] 24.05.2014, 15:43

Проектна діяльність шкільної бібліотеки у формуванні читацької компетентності учнів

Проектна діяльність є потребою часу і необхідністю сьогодення та майбутнього.

Кондратова Л.Г.

Стратегічним загальнодержавним завданням розбудови української освіти ХХІ століття є створення умов для особистісного зростання і творчого самовираження кожного громадянина нашої держави.

Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня - суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник, бібліотекар мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя.

Велику роль у цьому процесі відіграє книга. Як неможливо уявити собі навчального закладу без книги, так і не можна уявити його без бібліотеки. Сучасні шкільні бібліотеки стали центрами інформації і культури. В той же час, залишаючись просвітніми установами, вони пропагують любов до книги, до читання як до основного інструменту культури.

 Численні дослідження вчених доводять, що читання – важливий компонент у всебічному розвитку зростаючої особистості. Але протягом останнього часу спостерігається спад читацької активності та культури читання школярів. І головне завдання шкільного бібліотекаря – підвищити інтерес сучасного учня до читання. Використання інноваційних технологій допомагає формуванню сучасного компетентного користувача інформації. Серед них – метод проектів.

За словами старшого викладача кафедри теорії та методики виховання Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидата педагогічних наук Кондратової Л.Г. «проектна діяльність є потребою часу і необхідністю сьогодення та майбутнього».

За визначенням проект – це сукупність певних дій, документів, попередніх текстів, задум для створення реального об’єкта, предмета, різного роду теоретичного продукту. Це задум, план. Це завжди творча діяльність.

Метод проектів – це організація навчання, за якою учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань – проектів, які поступово ускладнюються.

В основі методу проектів знаходиться розвиток  пізнавальних, творчих умінь, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення.

Бібліотекар відіграє важливу роль у проектній діяльності школи, адже саме він допомагає учням у пошукові джерел інформації, координує весь процес, заохочує учнів, підтримує безперервний зв’язок із ними, і, звичайно, організовує представлення результатів роботи в різних формах.

Робота учнів над бібліотечними проектами підвищує інтерес до книги як основного джерела інформації, поглиблює знання про бібліотеку, спонукає до пошуку інформації з різноманітних джерел, залучає комп’ютерні технології, інтегрує в собі проблемний підхід, групову, пошукову, презентативну форми роботи.

Метод проектної діяльності в умовах шкільної бібліотеки сприяє створенню умов для відносин  співробітництва між бібліотекарем, учителем і учнями.

Колективні проекти дозволяють залучати до активного читання і творчості більшу кількість учнів. Включившись в роботу над проектом, його учасники читають, дивляться, вивчають різноманітні інформаційні джерела. Таким чином, змінюється репертуар дитячого читання, якість читання і, звичайно, кількісні показники. Поряд з розважальним і програмним читанням учні відкривають для себе книги з багатьох галузей знань.

Колективними проектами бібліотекаря, вчителів та учнів школи стали:

  • читацькі конференції;
  • виховні години;
  • презентації книг;
  • наукові роботи в МАН;
  • літературно-мистецькі свята та інші різноманітні заходи щодо популяризації книг як джерела отримання нової корисної інформації.

Досить популярними в практиці роботи шкільної бібліотеки стали міні-проекти.

Міні-проект на морально-етичну тему: «Хто людям добра бажає, той і собі має».

Доброта, людяність, милосердя – одна з характерних рис українців. Саме тому метою проекту і було: виховати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; викликати співчутливе ставлення до сиріт, знедолених, немічних, стареньких; прагнення  безкорисно допомогти тим, хто цього потребує.

  • Тип міні-проекту: творчий.
  • Вид міні-проекту: груповий.
  • Тривалість виконання : 6 місяців.
  • Кількість учасників: учні 6-их, 10-их класів. 

(Слайди 10-13). Основу даного міні-проекту складають:

  • Книжкова виставка “Доброта – це те, що ніколи не старіє”.
  • Фотоколаж  “Добро – це прекрасне в дії”.
  • Виховна година «Все починається з добра».
  • Година милосердя  «Поспішаймо творити добро».
  • Електронна презентація «Мати Тереза – символ добра та милосердя».
  • Огляд літератури «Людина починається з добра» (за творами Василя Сухомлинського).

 За останні роки значно збільшився інтерес учнів до історичного минулого, історії міста, рідної землі. Актуальність цього напрямку роботи випливає з проблеми соціалізації підростаючого покоління. Особливо яскраво це видно тоді, коли всі готуються до святкування Дня Перемоги, визволення нашого міс­та від фашистських загарбників та Дня Захисника Вітчизни.

До вашої уваги міні-проект «У пам’яті навіки збережем…».

Своєрідним гаслом його стали слова відомого російського поета Роберта Рождественського «Це потрібно не мертвим, це потрібно живим…»

Мета міні-проекту: поглибити знання учнів про події Великої Вітчизняної війни; ознайомити з матеріалами про події війни на території Канівщини; виховувати національну самосвідомість, пошану до історії, пам’яті народу, її людей.

  • Тип міні-проекту: інформаційно-дослідницький.
  • Вид міні-проекту: груповий.
  • Тривалість виконання : 9 місяців.
  • Кількість учасників: учні 6-их, 8-их класів.

(Слайди 16- 18). До міні-проекту ввійшли:

  • Зустріч з ветеранами Великої Вітчизняної війни.
  • Огляд літератури “Канів у роки ІІ світової війни”.
  • Книжкова виставка «У пам’яті навіки збережем…».
  • Електронна презентація «Канівщина у роки Другої світової війни».
  • Урок-спогад «Пам’яті загиблих молодогвардійців» (до 70-річчя з дня створення підпільної молодіжної організації «Молода гвардія».

В майбутньому бібліотекар та вчителі школи планують цей міні-проект перетворити на великий проект.

Найбільшою спільною працею шкільної бібліотеки, вчителів та учнів школи став творчий проект “З книгою в серці”.

Мета проекту: розвивати в учнів зацікавленість до читання книг; вказати роль та значення книги у житті людини; виховувати бережливе ставлення до книги та бажання користуватися нею для збагачення своїх знань.

  • Тип проекту: творчо-пошуковий.
  • Вид проекту: груповий.
  • Тривалість виконання проекту: 1 рік.
  • Кількість учасників: кл. керівники та класоводи школи; учні 2-11 класів.

До даного проекту ввійшли:

  • Екскурсії до шкільної бібліотеки учнів початкових класів
  • Літературні конкурси «Подорожуємо разом з героями казок» та «Перші казочки мої».
  • Дві електронні презентації «Як до нас приходить книга»та «Найцікавіші книги світу».
  • Тиждень дитячої та юнацької книги у школі.

1. Лінійка до Тижня дитячої та юнацької книги ( 2-7 класи).

2. Виставка дитячих малюнків “Розмалюю казку”(2-4 класи).

3. Конкурс газет про книгу (7 – 8 класи).

4. Нагородження переможців конкурсу “Найкращий   читач  школи -  2013”

5. Літературно-музичне свято "З книгою жити - з добром дружити“ (5-6 класи).

6. Бібліотечний урок “Книга – найдивовижніший винахід людства” ( 6-ий клас).

7. Літературно-мистецька композиція “Героїня своїх романів”( творчість Тараса Шевченка та Зінаїди Тулуб (8-11 класи). Захід проведений завдяки співпраці з бібліотекарем Шевченківського національного заповідника Гаєр Н.Г. та викладачем  Канівського училища культури та мистецтв Шевчук Т.О.  (ІІІ режисерський курс).

 8. Презентація Кобзарика Т.Г.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» (1-     ші класи).

 9. Захист читацького формуляра «Хто багато читає, той багато знає» (6-ті класи).

10. Інформаційний бюлетень “Історія виникнення Тижня дитячої та юнацької книги”.

11. Виставка-перегляд літератури “Поезія – душі криниця” (до Всесвітнього дня поезії).

12. Вікторина “Бібліотека – храм науки” (8- 9 кл.)

Протягом 2011 – 2014 років спільно з вчителями та учнями школи були створені такі міні-проекти:

  • “Стежками долі Кобзаря” (7 – 9 класи).
  • “Чорнобиль – біль мого народу” (8 – 11 класи).
  • “Перші казочки мої” (2 – 3 класи).
  • “ Про все цікаве на планеті читай в журналі та газеті” (5 – 7 класи).
  • “На Україну линуть журавлі” (творчість представників української діаспори) 10 – 11 класи).

Використання проектних технологій у практиці роботи бібліотек створює унікальні передумови для розвитку самостійності учнів в осягненні нового, стимулюючи їх природну допитливість і творчий потенціал.

В століття цифрових, інформаційно-комунікаційних технологій бібліотека повинна рухатися за читачем, реагуючи на зміни попиту, на її послуги.

Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Виховуючи - навчай і розвивай; навчаючи та розвиваючи - виховуй; навчаючи, розвиваючи, виховуючи - самовдосконалюйся». Саме таку мету і ставить перед собою бібліотекар.

 

 Основні завдання шкільної бібліотеки:

  • забезпечення навчально-виховного процесу та самоосвіти шляхом бібліотечно-бібліографічного та інформаційного обслуговування учнів та педагогів;
  • сприяння  збагаченню в читачів інформаційної культури, культури читання; формування вміння користуватися бібліотекою, її послугами, книгою, довідковим апаратом;
  • виховання шанобливого ставлення до книги не лише як до матеріальної і духовної цінності, а й засобу інтелектуального, духовного розвитку особистості;
  • пошук інноваційних форм роботи з книгою;
  • використання проектної діяльності у формуванні компетентного читача.

Проблемна тема, над якою працює бібліотекар: «Використання методу проектів у формуванні читацької компетентності учнів».

Бібліотекар бере участь у проведенні міських методичних об’єднань шкільних бібліотекарів. Це  виступи з доповідями, останні з яких присвячені таким темам: ” та “Проектна діяльність шкільної бібліотеки” (презентація), “Інноваційні форми і методи популяризації навчальної та художньої літератури”. Також бібліотекар розробила для бібліотекарів шкіл міста пам’ятку “Інноваційні форми і методи популяризації навчальної та художньої літератури”.

Тетяна Петрівна брала  участь також у таких професійних конкурсах:

  • “Шкільний бібліотекар” (2009 рік);
  • “Шкільна бібліотека (номінація “Компетентний читач”)” (2011 рік);
  • а також у ХІІІ міській виставці “Освіта Канева – 2008”,

за що була нагороджена подякою та грамотами Відділу освіти Канівського міськвиконкому. Подані мною матеріали на конкурс “Шкільний бібліотекар – 2009” розміщені на сайті Черкаського освітянського порталу (“Перспективний досвід шкільних бібліотекарів учасників Всеукраїнського конкурсу “Шкільний бібліотекар 2009 року”). Замітка про захід “Година милосердя “Поспішаймо творити добро”, який був проведений у грудні 2011 року, розміщена у газеті “Дніпрова зірка” (№ 1-2 за 6 січня 2012 року, сторінка 7). Матеріали виховних заходів бібліотекаря розміщені на сайті Черкаського освітянського порталу.

Усю роботу шкільна бібліотека проводить згідно річного плану. У своїй роботі бібліотекар керується правилами користування бібліотекою, розробленими у відповідності до Закону України „Про загальну середню освіту", Закону України „Про бібліотеку і бібліотечну справу", Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу, законодавчих  та  нормативних  документів  Міністерства  освіти  та  науки України, на основі типових правил користування бібліотеками в Україні. 

Категорія: На допомогу бібліотекарю | Додав: Admin
Переглядів: 2592 | Завантажень: 62 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Адреса закладу:
Верба І.А.
19000 Черкаська обл.,
м. Канів, вул. Дніпробудівська, 2

(8-047-36)3-21-36 kanivschool4@ukr.net
Місцезнаходження закладу
sample map