Головна » Файли » Бібліотека » На допомогу бібліотекарю |
[ Викачати з сервера (69.5 Kb) ] | 24.05.2014, 15:43 |
Проектна діяльність шкільної бібліотеки у формуванні читацької компетентності учнів Проектна діяльність є потребою часу і необхідністю сьогодення та майбутнього. Кондратова Л.Г. Стратегічним загальнодержавним завданням розбудови української освіти ХХІ століття є створення умов для особистісного зростання і творчого самовираження кожного громадянина нашої держави. Сучасний навчально-виховний процес спрямований на виховання учня - суб’єкта культури і власної життєтворчості. Школа, учитель, класний керівник, бібліотекар мають забезпечити духовний розвиток і саморозвиток особистості, навчити вихованців мистецтву творити себе і своє життя. Велику роль у цьому процесі відіграє книга. Як неможливо уявити собі навчального закладу без книги, так і не можна уявити його без бібліотеки. Сучасні шкільні бібліотеки стали центрами інформації і культури. В той же час, залишаючись просвітніми установами, вони пропагують любов до книги, до читання як до основного інструменту культури. Численні дослідження вчених доводять, що читання – важливий компонент у всебічному розвитку зростаючої особистості. Але протягом останнього часу спостерігається спад читацької активності та культури читання школярів. І головне завдання шкільного бібліотекаря – підвищити інтерес сучасного учня до читання. Використання інноваційних технологій допомагає формуванню сучасного компетентного користувача інформації. Серед них – метод проектів. За словами старшого викладача кафедри теорії та методики виховання Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидата педагогічних наук Кондратової Л.Г. «проектна діяльність є потребою часу і необхідністю сьогодення та майбутнього». За визначенням проект – це сукупність певних дій, документів, попередніх текстів, задум для створення реального об’єкта, предмета, різного роду теоретичного продукту. Це задум, план. Це завжди творча діяльність. Метод проектів – це організація навчання, за якою учні набувають знань і навичок у процесі планування й виконання практичних завдань – проектів, які поступово ускладнюються. В основі методу проектів знаходиться розвиток пізнавальних, творчих умінь, умінь самостійно конструювати свої знання, умінь орієнтуватися в інформаційному просторі, розвиток критичного мислення. Бібліотекар відіграє важливу роль у проектній діяльності школи, адже саме він допомагає учням у пошукові джерел інформації, координує весь процес, заохочує учнів, підтримує безперервний зв’язок із ними, і, звичайно, організовує представлення результатів роботи в різних формах. Робота учнів над бібліотечними проектами підвищує інтерес до книги як основного джерела інформації, поглиблює знання про бібліотеку, спонукає до пошуку інформації з різноманітних джерел, залучає комп’ютерні технології, інтегрує в собі проблемний підхід, групову, пошукову, презентативну форми роботи. Метод проектної діяльності в умовах шкільної бібліотеки сприяє створенню умов для відносин співробітництва між бібліотекарем, учителем і учнями. Колективні проекти дозволяють залучати до активного читання і творчості більшу кількість учнів. Включившись в роботу над проектом, його учасники читають, дивляться, вивчають різноманітні інформаційні джерела. Таким чином, змінюється репертуар дитячого читання, якість читання і, звичайно, кількісні показники. Поряд з розважальним і програмним читанням учні відкривають для себе книги з багатьох галузей знань. Колективними проектами бібліотекаря, вчителів та учнів школи стали:
Досить популярними в практиці роботи шкільної бібліотеки стали міні-проекти. Міні-проект на морально-етичну тему: «Хто людям добра бажає, той і собі має». Доброта, людяність, милосердя – одна з характерних рис українців. Саме тому метою проекту і було: виховати в учнів почуття чуйності, доброти, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; викликати співчутливе ставлення до сиріт, знедолених, немічних, стареньких; прагнення безкорисно допомогти тим, хто цього потребує.
(Слайди 10-13). Основу даного міні-проекту складають:
За останні роки значно збільшився інтерес учнів до історичного минулого, історії міста, рідної землі. Актуальність цього напрямку роботи випливає з проблеми соціалізації підростаючого покоління. Особливо яскраво це видно тоді, коли всі готуються до святкування Дня Перемоги, визволення нашого міста від фашистських загарбників та Дня Захисника Вітчизни. До вашої уваги міні-проект «У пам’яті навіки збережем…». Своєрідним гаслом його стали слова відомого російського поета Роберта Рождественського «Це потрібно не мертвим, це потрібно живим…» Мета міні-проекту: поглибити знання учнів про події Великої Вітчизняної війни; ознайомити з матеріалами про події війни на території Канівщини; виховувати національну самосвідомість, пошану до історії, пам’яті народу, її людей.
(Слайди 16- 18). До міні-проекту ввійшли:
В майбутньому бібліотекар та вчителі школи планують цей міні-проект перетворити на великий проект. Найбільшою спільною працею шкільної бібліотеки, вчителів та учнів школи став творчий проект “З книгою в серці”. Мета проекту: розвивати в учнів зацікавленість до читання книг; вказати роль та значення книги у житті людини; виховувати бережливе ставлення до книги та бажання користуватися нею для збагачення своїх знань.
До даного проекту ввійшли:
1. Лінійка до Тижня дитячої та юнацької книги ( 2-7 класи). 2. Виставка дитячих малюнків “Розмалюю казку”(2-4 класи). 3. Конкурс газет про книгу (7 – 8 класи). 4. Нагородження переможців конкурсу “Найкращий читач школи - 2013” 5. Літературно-музичне свято "З книгою жити - з добром дружити“ (5-6 класи). 6. Бібліотечний урок “Книга – найдивовижніший винахід людства” ( 6-ий клас). 7. Літературно-мистецька композиція “Героїня своїх романів”( творчість Тараса Шевченка та Зінаїди Тулуб (8-11 класи). Захід проведений завдяки співпраці з бібліотекарем Шевченківського національного заповідника Гаєр Н.Г. та викладачем Канівського училища культури та мистецтв Шевчук Т.О. (ІІІ режисерський курс). 8. Презентація Кобзарика Т.Г.Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…» (1- ші класи). 9. Захист читацького формуляра «Хто багато читає, той багато знає» (6-ті класи). 10. Інформаційний бюлетень “Історія виникнення Тижня дитячої та юнацької книги”. 11. Виставка-перегляд літератури “Поезія – душі криниця” (до Всесвітнього дня поезії). 12. Вікторина “Бібліотека – храм науки” (8- 9 кл.) Протягом 2011 – 2014 років спільно з вчителями та учнями школи були створені такі міні-проекти:
Використання проектних технологій у практиці роботи бібліотек створює унікальні передумови для розвитку самостійності учнів в осягненні нового, стимулюючи їх природну допитливість і творчий потенціал. В століття цифрових, інформаційно-комунікаційних технологій бібліотека повинна рухатися за читачем, реагуючи на зміни попиту, на її послуги. Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Виховуючи - навчай і розвивай; навчаючи та розвиваючи - виховуй; навчаючи, розвиваючи, виховуючи - самовдосконалюйся». Саме таку мету і ставить перед собою бібліотекар.
Основні завдання шкільної бібліотеки:
Проблемна тема, над якою працює бібліотекар: «Використання методу проектів у формуванні читацької компетентності учнів». Бібліотекар бере участь у проведенні міських методичних об’єднань шкільних бібліотекарів. Це виступи з доповідями, останні з яких присвячені таким темам: ” та “Проектна діяльність шкільної бібліотеки” (презентація), “Інноваційні форми і методи популяризації навчальної та художньої літератури”. Також бібліотекар розробила для бібліотекарів шкіл міста пам’ятку “Інноваційні форми і методи популяризації навчальної та художньої літератури”. Тетяна Петрівна брала участь також у таких професійних конкурсах:
за що була нагороджена подякою та грамотами Відділу освіти Канівського міськвиконкому. Подані мною матеріали на конкурс “Шкільний бібліотекар – 2009” розміщені на сайті Черкаського освітянського порталу (“Перспективний досвід шкільних бібліотекарів учасників Всеукраїнського конкурсу “Шкільний бібліотекар 2009 року”). Замітка про захід “Година милосердя “Поспішаймо творити добро”, який був проведений у грудні 2011 року, розміщена у газеті “Дніпрова зірка” (№ 1-2 за 6 січня 2012 року, сторінка 7). Матеріали виховних заходів бібліотекаря розміщені на сайті Черкаського освітянського порталу. Усю роботу шкільна бібліотека проводить згідно річного плану. У своїй роботі бібліотекар керується правилами користування бібліотекою, розробленими у відповідності до Закону України „Про загальну середню освіту", Закону України „Про бібліотеку і бібліотечну справу", Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу, законодавчих та нормативних документів Міністерства освіти та науки України, на основі типових правил користування бібліотеками в Україні. | |
Переглядів: 2592 | Завантажень: 62 | |
Всього коментарів: 0 | |