Головна » Файли » Проектна діяльність » Робота клубу старшокласників "Співдружність" |
[ Викачати з сервера (83.5 Kb) ] | 06.12.2015, 13:23 |
Відділ освіти виконавчого комітету Канівської міської ради Черкаської області
Патріотичне виховання у клубі старшокласників «Співдружність» Канівської загальноосвітньої І-ІІІ ступенів школи №4
Стельмашенко Ольга Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи, учитель історії Канівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4 Гавура Ольга Олександрівна, координатор клубу «Співдружність», учитель англійської мови Канівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4
Вступ Матеріали, представлені нами на Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Патріотизм — нагальна потреба України і українців» є результатом багаторічної діяльності вчителів та учнів, яких об’єднала науково-дослідницька робота у клубі «Співдружність». Актуальність нашого дослідження викликана подіями та реаліями сьогоднішнього життя. Великі випробування довелось пережити нашому українському народові у двадцятому столітті. Революції та війни, масові геноциди та депортації. Україна була спустошена двома світовими війнами, економічно виснажена економічним комуністичним господарським злочинним експериментом і «холодною» війною. Неспокій, горе та великі людські втрати принесла неоголошена війна на Сході України, яку розв’язав ненависний режим В.Путіна. Сьогодні, як і у роки Другої світової війни, молодь проявляє найкращі моральні риси гуманізму, толерантності та патріотизму. Патріотизм не закладений у генах, це не природне, а соціальне явище. Воно не передається у спадщину, а формується сім’єю, школою, участю молоді у клубах старшокласників. Понад десять років у нашій школі функціонує клуб старшокласників «Співдружність», який об’єднав учителів та учнів. Один із напрямків його роботи — науково-дослідницька робота. Матеріали, представлені у цій статті, ми збирали по крихті. Серед тих, хто пройшов школу соціалізації та патріотизму у клубі «Співдружність», був Андрій Петрушенко, який загинув у січні 2015 року під Горлівкою. Він захищав нашу рідну Україну від ворожих російських військ. Педагогічний колектив, учні школи та його друзі вирішили спорудити на будівлі школи меморіальну дошку патріоту-визволителю. Ми звикли, що ветерани — це в основному чоловіки. Так уже склалося: образ воїна зі спідницею і косами навряд постає в нашій уяві. «У війни не жіноче обличчя»,— так назвала свій твір письменниця Світлана Алексієвич. Та обличчя в неї можуть бути різними... Обличчя перше. «Прийшла в Берлін, щоб убити війну!» Перед народом, у якого такі жінки, треба низько схилити голову. Д. Димитров Про героїнь Великої Вітчизняної пишуть книги та вірші, їм промовляють слова подяки зі сцени. Ми дивимося на тих, хто ще залишився в живих, — сухеньких бабусь з орденами, які стали легендою свого часу. І майже ніхто не може уявити, якими вони були колись. Але вдумайтеся: коли тримали штурвал бомбардувальника чи винищувача, бинтували поранених і підривали німецькі танки, більшості з них не було й двадцяти п'яти! Жінки... Та які жінки?! Дівчатка! За кожну з них у 45-му на стіні рейхстагу одна українка розписалася: «Я, Софія Кунцевич, прийшла в Берлін, щоб убити війну!» Вони тепер пригадують, що літні їхали на війну й мовчали, а молоді сміялися і співали пісні. Що вони тоді знали про війну? І що можна знати про війну в сімнадцять-вісімнадцять років? Софія Філімонівна Семенюк, старша операційна сестра: — Жінка від жалю дорослішає. Я була дівчинкою, мене б саму ще пожаліти, але я стільки пережила вже в перший рік війни, що почувалася дорослою! Привезли пораненого, повністю забинтованого. Я йому, напевно, когось нагадувала, і він звернувся до мене: «Ларисо, Ларисо, Ларочко...» Це звернення було, мабуть, до дівчини, яку він кохав. Я підійшла до нього, приглядаюся. За руку його взяла, по голові погладила. — Я знав, що ти прийдеш. Він щось шепоче, а я не можу зрозуміти. (І зараз не можу розповідати без сліз.) Нахилилася ближче й почула: — Я,— говорить, — коли йшов на фронт, не встиг тебе поцілувати. Поцілуй мене. Я пригорнула хлопця до себе, поцілувала. А в нього сльози з очей потекли й у бинти заховалися. І все. Він помер... Ми рятували людей. Але більшість медичних працівників шкодували, що вони тільки перев'язують рани, а не стріляють у ворога. Ольга Яківна Омельченко, санінструктор: — Найстрашнішим для мене був перший бій. Небо гуде, земля двигтить, здається, серце розірветься, шкіра на тобі трісне. Як це все мені пережити?! Думала, що не витримаю. Тоді взяла свій комсомольський квиток, вмочила в кров пораненого, потім поклала собі в кишеню, застібнула її. Дала клятву: «Витримати!» Після бою мене викликав начальник штабу: — Ось дивлюсь я на тебе й думаю, що змусило тебе піти в це пекло? Уб'ють, як муху. Це ж війна! Давай переведу тебе в санітарну частину? Ну добре, якщо вб'ють, а якщо залишишся без рук, без ніг? Ти подумала про це? Я відповіла: — Товаришу полковник, я подумала. Прошу, не виганяйте мене з роти. Вишневська Ніна Яківна, старшина, санінструктор танкового батальйону: —У бою під Курськом я була важко поранена. З покаліченими ногами мене привезли в село Жовте на Кіровоградщині. Господиня хати, у якій розташувався медсанбат, кинулась до мене: —Який же то хлопчик — дівка! Я стрижена, у комбінезоні — хлопчик. Вона потім навіть порося зарізала, щоб я швидше піднялась. І все говорила: — Невже чоловіків не вистачає, що таких дітей побрали, дівчаток?! У 18 років Ніна Яківна була нагороджена медаллю «За бойові заслуги», орденом Червоної Зірки. Її покоління йшло помирати за життя, ще не знаючи що таке життя. Обличчя друге. Діти, що не навчились посміхатися Немає більшої радості на світі, ніж посмішка дитини. Немає більшого щастя, ніж дитинство. Не виміряти нічим того горя, яке пережили діти в роки Другої світової війни, що пізнавали світ під вигуки снарядів, втрачаючи своїх різних і близьких Наша наступна сторінка – про дітей війни. Вона незвичайна: у ній — розповідь про страждання та втрату найпрекрасніших дитячих мрій... 0. Стельмашенко Ніна Дідкова, 1917р. н., м. Ленінград — У Ленінграді під час блокади працювала в школі. Під час перерв стояла тиша. Діти були такі знесилені,що після уроків відпочивали сидячи, неголос-но перемовляючись, ніби старенькі. Вони приходили в школу закутані, зав'я-зані шарфами й теплими хустками, пересуваючи худі, як палички, ноги. У руках тримали корзинки з каструльками для супу. По закінченні блокади діти прийшли в Будинок піонерів. Назустріч їм зазвучала музика. Учителька сказала, хвилюючись: — Давайте танцювати. І діти заплакали. Вони плакали, соромлячись своєї слабкості, і притискали до грудей свої каструльки для супу, і вчителька гірко заплакала, дивлячись на них. Потрібно було ще багато днів для того, щоб до дітей повернулись не тіль-ки фізичні сили, а й жива радість, яка завжди була душею дитинства. Діти Ленінграда багато побачили під час війни. Школа, в яку я прийшла, дійсно, була одним із тих навчальних закладів, які зуміли ні на один день не припиняти навчання навіть у найскрутніші часи блокади. Життя міста тоді поступово зупинилось: не ходили трамваї, перестав працювати водопровід. У будинках погасло світло. З кожним днем усе меншими ставали порції хліба. Не було дров і вугілля, жорстокий холод проникав у будинки. Кожного ранку в холодну вчительську приходили викладачі. Там стояв самовар із кип'яченою водою. Багато вчителів приходили здалеку і сідали відпочивати на диван. Вони були так знесилені, що вже не могли нести портфелі, тож вішали їх на мотузку, яку обмотували навколо шиї. Та лунав дзвінок, і вони йшли в клас. У класі стояла маленька пічка, учні сиділи навколо неї. Це були худі, дуже ослаблені діти, майже в кожного з них удома була біда. Одна дівчинка напередодні відвезла мертву маму через усе місто на цвинтар і поховала її сама. У класі був хлопчик, батько якого помер, а він, не розуміючи цього, намагався зігріти його своїм теплом. Проте діти вставали вранці та йшли до школи. їх тримав на світі не той хлібний пайок, який вони отримували, — школа зберігала життя! Учителю математики від дому до школи треба було пройти тридцять дві трамвайні зупинки! Тоді кожен з учителів розумів: якщо вранці воля не підійме його з ліжка й не відведе до школи, то він уже не буде захищений від смерті. Директором школи була Серафима Іванівна Куликевич, до війни вона пропрацювала там тридцять років. У той час у школі навчалися тільки старші діти — чотири класи. У дев'ятому класі навчалося п'ять учнів, пізніше четверо з них були евакуйовані. У класі залишилась одна учениця — Віта Бандоріна. Щоденно до неї на уроки приходили вчителі-предметники. У холодному класі під артилерійський обстріл вони готували дівчинку до майбутнього мирного життя. Мама Віти, Анастасія Яківна, була вчителькою цієї школи. Кожного ранку вони разом виходили з дому. Настав день, коли мама сказала: — Іди сама. Я більше не можу. І тоді Віта посадила маму на санчата й повезла до школи через усе місто, худеньку, маленьку. Дівчинка привезла маму до школи й повела, підтримуючи, в учительську. Мама присіла все на той самий диван. Пролунав дзвінок, вона встала й пішла у свій клас... Обличчя третє. По той бік фронту Пам'ятка німецькому солдатові Ти повинен тільки діяти й нічого не боятися. Ти, німецький солдат, непохитний! У тебе немає нервів, серця, жалю, ти зроблений із німецького заліза. Після війни ти знову матимеш душу, ясне серце для дітей своїх, своєї дружини, великої Німеччини. Знищ у собі співчуття і жалість! Завтра перед тобою на колінах стоятиме весь світ! Слова наступного колишнього солдата можуть належати багатьом його співвітчизникам, яких виховували залізними арійцями, постійно втовкмачуючи подібні пам'ятки, і відправляли загарбниками до інших країн. Але пережите і побачене повністю змінювало світогляд простих солдатів... Дітріх Лінк, Німеччина — У тому страшному пеклі Другої світової війни я, полонений німецький солдат, відчув милосердя української жінки, яка простягнула мені шматочок хліба. До цього часу бачу очі тієї жінки. Не знаю, що сьогодні віддав би їй за той хліб... А починалося все, як і в усіх людей, з веселого безтурботного дитинства, дбайливо організованого дорослими. Майбутніх великих воїнів улюблений фюрер наполегливо залучав до «гри в солдатиків»... Герберт Лінк, 1936 р. н., м. Кюпс — Нас із раннього дитинства переконували в тому, що ми — особлива арійська раса. Нам шили дитячі костюмчики, як у солдатів, учили кричати «хайль», муштрували. Ми, діти, сприймали все, як веселу гру дорослих. Нас ви- Марта Мюллер, 1914 р. н., м. Кронах — У моїй пам'яті й сьогодні ті далекі тривожні роки Другої світової війни. То були неймовірно тяжкі часи для жінки, матері, коханої, дружини. У жовтні 1943 року в місто Кронах у товарному потязі привезли хлопців та дівчат з України. По радіо оголосили, що кожна сім'я може взяти собі робітника чи робітницю. їх привезли десь о 22 годині, йшов холодний дощ, їх вивантажили, і цілу ніч вони мокли під дощем. Новина, що там, на площі, мокнуть голодні й холодні діти, облетіла всі будинки ще звечора. Ми, жінки, домовилися допомогти чим зможемо. Я зв'язала свій одяг (до війни я була справжньою модницею) і попрямувала на площу, щоб одягнути дівчаток із Росії (так тоді називали всіх дівчат з України, Росії, Білорусії). Єва, моя зовиця, наварила картоплі. Треба було допомогти людям, вони були у великій біді. Ні, не думайте, що ми, німецькі жінки, відмежували себе від цього великого горя. Ми знали, що Бог один: я тут допоможу людині, там Бог допоможе моєму сину, брату, чоловікові. За добро Бог платить добром! Істина, встановлена нами у 2005 році. Не дуже любив Борис Келеман з Келеберди, що на Канівщині, розповідати дітям і внукам про війну. Та все ж, коли Німеччина розпочала виплачувати компенсації в'язнем концтаборів та остарбайтерам, вирішив Борис Іванович і собі подати заяву до Фонду примирення. Усе пам'ятав чоловік про табір для військовополонених, а назву міста, де довелося перебувати в неволі цілих три роки, як на біду — забув. Куди тільки не звертався, аби допомогли з пошуком, та відповідь не приходила. Тож першу частину компенсації він к і не отримав. У 2000 році, дізнавшись про існування у Канівській школі №4 клубу "Співдружність", що займається пошуковою роботою (збирає матеріали про українців, вивезених до Німеччини), Борис Іванович звернувся до його керівника — Ольги Стельмашенко До Німеччини та Австрії, Польщі й Італії летіли листи з Канева з одним проханням: допомогти колишньому невільнику знайти місцезнаходження табору. Приходили відповіді із служб розшуку, Міжнародного Червоного Хреста, в основному — невтішні. І ось у травні 2005 року надійшло повідомлення із міста Айзенерця, що в Австрії. В ньому повідомлялося, що з квітня 1942 по травень 1945 року наш земляк перебував у цьому місті в таборі для військовополонених. Із радісною звісткою «полетіли» учасники клубу до Келеберди. Так хотілося якнайшвидше принести 80-річному дідусеві радісну звістку. Проте не встигли — помер колишній в'язень, так і не діждавшись звістки. — Важливо, що ми робимо потрібну справу — встановлюємо істину, бачимо вдячні обличчя людей і залишаємо свій, нехай і малопомітний, але все ж хороший слід в історії України, — говорить керівник клубу і історик за фахом Ольга Стельмашенко. —Досліджуючи життя остарбайтерів та в'язнів фашистських концтаборів, учасники клубу стали учасниками II Всеукраїнської конференції «Україна - ООН. Крок у нове тисячоліття», Всеукраїнського конкурсу учнівських робіт «XX століття. Доля людини», туристсько-краєзнавчої експедиції «Краса і біль України», Міжнародної студентської конференції. Діти зустрічаються з остарбайтерами і в'язнями концтаборів, що живуть на Канівщині. Слухають їхні розповіді, читають їхні листи додому, переглядають пожовклі фотознімки часів війни. Ось рядки із розповіді Ольги Шаманської, яка працювала на взуттєвій фабриці у місті Крони (Німеччина): «То були жахливі, нелюдські умови праці. Нам було неймовірно важко. Спали на цементі, їли гнилу брукву, запиваючи якоюсь кислою рідиною. За найдрібніші провини нас били гумовими шлангами по спині. Я, напевно б, ніколи не вижила, якби не Єва Мюллер (німкеня, у якої працювала моя подруга Одарка Черненко). У вихідний вона забирала мене до себе, підгодовувала, змазувала рани гусячим жиром». Намагаючись допомогти людям у пошуках документів, шукаючи свідків, члени клубу писали листи до Німеччини. Звідти надходили зворушливі відповіді. Німці (тепер це люди літнього віку, а тоді — діти) розповідали, що пам'ятають своїх робітників: чесних, працьовитих, старанних. «Даша (Одарка Черненко з Межиріча) працювала у нас з ранку до вечора: прала білизну, готувала їжу, доїла корів (а їх було 30). Ми, діти, дуже любили її, і інколи, в нагороду за піклування про нас (наша мама була тривалий час прикута до ліжка), називали її ніжно «муттер», — писав у листі Альфонс Мюллер. Що дає дітям робота в клубі «Співдружність», чи залишить вона якийсь слід у їхньому житті? Ось що вони говорять: «Я безмежно щаслива, що зможу сказати своїм дітям: «Я також писала історію своєї країни!» Аня Зоря «Наші дослідження спрямовані на усвідомлення молоддю своєї ролі в українському суспільстві та на міжнародній арені—як вирішальної сили по збереженню миру та швидшому досягненні взаєморозуміння між народами». Галина Хроленко «Два роки я очолювала клубу «Співдружність». Матеріал, зібраний нами, унікальний: мемуари, листи, щоденники воєнних років. Саме вони дали можливість зрозуміти духовність молоді 40-х років. Буду робити все, щоб подібне не повторилося і Україна завжди була вільною». Євгенія Діденко
Висновки У статті розкрито зміст патріотичного виховання школярів, їх самореалізацію через науково-дослідницьку роботу, яка спрямована на виховання поваги і любові до своєї Вітчизни, гордості за свій народ, прагнення захистити територіальну цілісність України, її державність, продовження збагачення загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей. Ключові слова: школярі, патріотичне виховання, школа, сім’я, народ. Постановка проблеми: «Патріотизм сьогодні є нагальною потребою України і українців». Адже тільки національно свідомі громадяни здатні забезпечити Україні гідне місце у сучасному глобалізованому світі, ввійти у Європейський союз багатовартістною державою.
Список літератури 1.Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХ століття») 2.Про методичні рекомендації з патріотичного виховання. Лист МОН 1/9- 614 від 27.11.2014р. 3. Закон України «Про обєднання громадян»: від 16 червня 1992р./ Закони України-К.:Офіц. Вид.-т.3-1996-300с. 4. Назаренко Г. /Культура міжетнічних відносин в Україні.- К.: Директор школи, 2007 5.Інтернетресурси: volksbeuhne-berlin.de www.ist-arolsen.org
| |
Переглядів: 547 | Завантажень: 9 | |
Всього коментарів: 0 | |